Tiedote 2/2023 Elinvoimaa matkailusta – Kuhmo Suomussalmi: visit -nettisivut, DataHub ja koulutukset

Oletko vienyt yritystietosi ja yrityksesi tuotteen / tuotteet jo Visit Finlandin DataHubiin tai mietitkö vielä mikä ihmeen DataHub tai miksi veisin? Tai haluatko kehittää tuotettasi tai tuotekuvaustasi?

Esillä visitkuhmo.fi, visitsuomussalmi.fi, visitfinland.fi -nettisivuilla

Yritykset voivat viedä tuotteensa Visit Finland DataHub -tuotetietokantaan. Sen kautta tiedot päivittyvät automaattisesti myös kuntien ylläpitämälle visitkuhmo.fi ja visitsuomussalmi.fi -sivustoille.

Elinvoimaa matkailusta - Kuhmo Suomussalmi. Kuva: Harri Tarvainen

DataHubin sekä rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjälleen ilmaista. Kirjautuminen DataHubin käyttäjäksi sekä yrityksen tietojen / tuotteen syöttäminen on tehty erittäin helpoksi: https://datahub.visitfinland.com/.

Jos veit jo tuotteesi DataHubiin niin hyvä! Tällöin tuotteesi on nähtävillä visitkuhmo.fi tai visitsuomussalmi.fi sekä visitfinland.fi nettisivuilla! Toivomme, että veisit tuotteesi sekä suomen- että englannin kielellä, jolloin suomenkielinen teksti nousee automaattisesti visit -nettisivujen suomenkieliseen osioon ja englanninkielinen teksti keväällä valmistuvalle englanninkieliselle sivulle.

Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Rajapinnan kautta eri toimijat voivat hakea ja julkaista matkailualan yritys- ja tuotetietoa omissa kanavissaan. Visit Finland, Visit Kuhmo ja Visit Suomussalmi käyttävät DataHubia kampanjoissaan. DataHubin sekä rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjilleen ilmaista. Lisäksi tuotteet voivat päätyä kevään 2023 aikana myös Arctic Lakeland Kainuu yhteismarkkinointiin visitkuhmo.fi ja visitsuomussalmi.fi nettisivujen kautta. Myös Wild Taiga – Kuhmo Suomussalmi on rakentamassa DataHub integraatiota.

DataHubiin voi viedä matkailupalveluita, vuosittain toistuvia tapahtumia sekä kertaluonteisia tai koko vuoden kestäviä merkittäviä tapahtumia, designliikkeitä, merkittäviä rakennuksia, ja käyntikohteita sekä hyvinvointialan palveluita, yms. Tuotteet on hyvä viedä riittävällä tarkkuudella. Esim. yrityksen nimi + aktiviteetit ei ole varsinaisesti tuotenimi.

Englanniksi kaikki sanat tulee aloittaa isoilla alkukirjaimilla pois lukien prepositiot, suomenkielisissä yleisnimet pienellä alkukirjaimilla pois lukien ensimmäinen sana. Paikannimi ei kovin tarpeellinen silloin, kun nimi/tuote on uniikimpi, koska paikannimi näkyy kuitenkin osoitetiedoista.

Kuinka vien tuotteeni DataHubiin? Mikä on hyvä tuote? Mitä hyödyn siitä?

Näihin kysymyksiin yritykset voivat saada henkilökohtaista tukea alan ammattilaisilta Elinvoimaa matkailusta – Kuhmo Suomussalmi hankkeessa keväällä 2023 pian järjestettävien koulutusten ja ammattilaisten pitämien sparrausten kautta! Sinulla voi olla syntymäisillään oleva tuote tai jo huippuunsa hiottu tuote, jonka tiimoilta toivot vielä keskustelua ammattilaisen kanssa. Kaikki tuotteesi kehitysvaiheet ovat tervetulleita koulutuksen polulle ja saat varmasti hyödyn irti!

Miten koukutan ihmisen tutustumaan tuotteeseeni tekstin ja kuvien avulla?

Koulutusten aikana voitte miettiä ammattilaisen kanssa tuotetta, sen myyvää kirjoitusasua, myyviä tuotekuvia sekä kaiken tämän merkitystä todellisen myynnin syntymiselle.

Lumikenkäkävelyä Sinisellä polulla Kuhmossa.Kuva: Harri Tarvainen

Ennen koulutuksia on hyvä tutustua DataHubin tarjoamiin perjantaiklinikoihin ja menneiden klinikoiden tallenteisiin: https://prod.visitfinland.fi/ajankohtaista/tapahtumat/2023/visit-finland-datahub-perjantaiklinikat-kevat-2023

Suora linkki menneiden klinikoiden koulutustallenteisiin: https://suite.icareus.com/web/business-finland/embed/videos?groupItemId=207705201

Visit -nettisivut valmistuvat keväällä 2023

Harmiksemme visitkuhmo.fi ja visitsuomussalmi.fi nettisivujen toteutus ei ole edennyt suunnitellusti. Onneksemme kuitenkin vuoden 2023 vaihteessa saimme uuden toimittajan Trimedia Oy:n, jonka kanssa työt etenevät nyt vauhdilla. Suomen- ja englanninkielinen sivusto on valmiina keväällä 2023.

Muita Elinvoimaa matkailusta – Kuhmo Suomussalmi hankkeen tulevia koulutuksia:

Verkkokauppojen osaamisen lisäämisen työpajat, jossa ammattilaiset auttavat yrittäjiä valitsemaan itselleen sopivan verkkokaupan. Mahdollisesti löydämme verkkokaupan tai muutaman verkkokaupan, jotka sopivat alueen yrittäjille. Tarpeen mukaan jatkossa yksittäisiin verkkokauppoihin on mahdollista saada lisäkoulutusta.

Palvelumuotoilun koulutus (asiakkaan palvelupolku, nettisivut, some, asiakaspalvelu, tuote), jossa huomioidaan syksyllä Kuhmossa ja Suomussalmella hankkeessa tehdyt mysteryshopping tulokset.

Mikäli teillä on mitä tahansa kysyttävää, kommentoitavaa, ideoita tai ehdotuksia hankkeen toimenpiteisiin ja koulutuksiin liittyen, olettehan yhteydessä hankkeen projektipäällikköön. Mukavaa kevättä toivotellen Elinvoimaa matkailusta – Kuhmo Suomussalmi hankkeen projektipäällikkö, Johanna Vilhunen

Keväthangilla Lentualla laavulla, Johanna Vilhunen