Kuhmo päätti nostaa MetsäSuomen maailmankartalle


Metsäkeskeisyys alueidentiteetin ytimeen!
Kuhmo on päättänyt profiloitua Suomen metsäkeskeisimmäksi kaupungiksi ja alueeksi. Näin päätti Kuhmon kaupunginvaltuusto maanantaina 22.2.2021 pidetyssä valtuuston kokouksessa. Pohjana on puolivuotisen työstön tuloksena luotu brändistrategia, jossa on linjattu Kuhmon alueen keskeisimmät vahvuudet ja tulevaisuuden vetovoimaa edistävät kärkiteemat.

  • Meillä on kaikki edellytykset Suomen metsäkeskeisimmäksi paikkabrändiksi. Edustamme äärimmäistä juurevaa kainuulaisuutta; metsä vaikuttaa kaikkeen. Metsällä on meille sekä henkistä että aineellista arvoa. Kuhmolaiset erästelevät, valmistavat huipputuotteita puusta, panostavat Woodpoliksessa puuinnovaatioihin ja nauttivat kamarimusiikistakin metsän kera, sanoo kaupunginjohtaja Tytti Määttä, joka on itse ollut tiiviisti mukana brändistrategian työstöprosessissa.

Tällä hetkellä Visit Finland profiloi Suomea neljän alueen avulla: Järvi-Suomi, saaristo ja rannikko, Lappi ja pääkaupunkiseutu.

  • Vaikka Suomi tunnetaan maailmalla metsien maana, puuttuu mielestämme Suomen matkailukartalta Metsä-Suomi. Me haluamme, että jatkossa Suomi ja Kuhmo tunnetaan erityisesti elävästä metsäsuhteestaan, puuinnovaatioistaan ja metsäkulttuuriperinnöstään, joka meillä pohjautuu kansainvälisestikin tunnettuun Kalevalaan. Kaikki em. tekijät ovat lisäämässä arvostustaan, jatkaa Määttä.

EROTTUVAA VETOVOIMAA METSÄSTÄ, KALEVALASTA, MUSIIKISTA SEKÄ TAIDOKKUUDESTA

Uunituore tulevaisuuspainotteinen Kuhmon alueen brändistrategia määrittelee alueidentiteetin kärkiteemat ja asiakaslupaukset. Kuhmolaiset ovat valinneet erottuvimmat ja omaleimaisimmat vahvuutensa, joilla on päätetty pärjätä tiukentuvassa kilpailussa asukkaista, yrittäjistä ja matkailijoista. Kuhmo on siis päättänyt olla Suomen metsäkeskeisin kaupunki, joka on tunnettu korkeatasoisesta musiikki- ja kirjallisuuskulttuurista, erityisesti kamarimusiikista ja Kalevalasta sekä yhteisöllisestä elämäntavasta, jossa arvostetaan hyvän jakamista, osaamista ja laatua. Yhteistä vetovoimaa rakennetaan erottuvien, laajalti käyttöönotettavien tunnisteiden avulla. Kuhmon alueen brändi-identiteetti muodostuu kuudesta tunniste-elementistä: Kuhmo-runosta, Kuhmo-musiikista, Kuhmo-hahmosta, logosta ja ikonista, väristä ja fonteista sekä sloganista.

KUHMO LUPAA VAPAUTTAVAN METSÄSUHTEEN

Kuhmo-brändi luotiin yhteisvoimin työryhmässä, johon kuului eri alojen ihmisiä Kuhmon kaupungilta, yrityksistä, yhdistyksistä ja kulttuurielämästä. Alkukesästä loppusyksyyn 2020 työryhmä kokoontui neljässä Kuhmon Menestystarina -workshopissa, joissa se teki strategiatyön brändin pohjaksi. Jatkoksi muotoiltiin alueen bränditunnisteet päälupauksineen. Kohdeyleisölleen Kuhmo lupaa auttaa metsäsuhteen luomisessa, vapauttaa, jakaa hyvää sekä tehdä taitavaksi. Seuraavassa vaiheessa kevään aikana aluebrändin luonnekkuutta ja sisältöjä viestitään sisäisesti alueen asukkaille, yrittäjille ja toimijoille. Kesällä 2021 käynnistetään aluebrändin vahvempi ulkoinen lanseerausvaihe.

Lisätietoja:
Kaupunginjohtaja Tytti Määttä, 044 725 5220
Kehitysjohtaja Soile Holopainen, 044 725 5304