Hävikkiviikko: vinkit oman kotitaloutesi ruokahävikin vähentämiseen & hävikkiruuan hyödyntäminen Kuhmossa


Lyhyesti hävikkiviikosta

Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Voit käydä lukemassa aiemman postauksen Hävikkiviikosta täältä.

Ruokahävikki on alun perin syömäkelpoista roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla paremmin ruuan kulutusta tai valmistamalla tai säilyttämällä ruoka toisin.

On tärkeää pysähtyä miettimään omia valintojaan, sillä ratkaisu ruokahävikin vähentämiseen löytyy pienistä arkipäiväisistä asioista: osta viisaammin, käytä vanhenemassa olevat elintarvikkeet ajoissa ja hyödynnä ylijäämäruoka. Voit vaikka kokeilla, pärjäätkö koko viikon ilman kaupassakäyntiä. Tee ruokaa vain niistä aineksista, jotka löytyvät valmiiksi keittiön kaapeista, jotta hyllyn perälle unohtuneet tarvikkeet tulee vihdoin käytettyä.

Hävikkiruuan hyödyntäminen Kuhmossa

Syntyvää hävikkiruokaa pyritään vähentämään Kuhmossa saamalla tuotettu ruoka hyötykäyttöön. Esimerkiksi Kuhmon seurakunta vastaanottaa hävikkiruokaa (mm. leipää ja eineksiä) viikoittain paikallisesta ruokakaupasta. Osa tästä ruoasta jaetaan Raamattupiiriin osallistuville ja osa pakastetaan. Saatua hävikkiruokaa jaetaan 2 – 3 kuukauden välein ja ruokakassi tulee varata etukäteen. Kasseja jaetaan yleensä noin 25 kappaletta per jakelukerta. Jakelupäivistä ilmoitetaan kirkollisissa ilmoituksissa, paikallislehti Kuhmolaisessa, seurakunnan Facebook-sivulla, seinäilmoituksissa ja asiasta tiedotetaan myös yhteistyökumppaneita. Myös Kuhmon Karhunpolulla sijaitseva asukastupa vastaanottaa kaupoista hävikkiruokaa kolme kertaa viikossa ja kouluruokalasta linjastolta ylijäänyttä kouluruokaa, joita asukastuvalla käyvät voivat noutaa.

Ravitsemuspalveluiden eli muun muassa ravintoloiden ja ruokaloiden osuus koko elintarvikeketjun ruokahävikistä on noin 17 %, eli ravitsemuspalvelut synnyttävät ruokahävikkiä vuosittain 61 miljoonaa kiloa. Suurin hävikin aiheuttaja on tarjoiluhävikki, eli ruoka, joka on ollut linjastossa tai valmistettu sitä varten. Lisäksi kaupoissa ruokahävikkiä syntyy vuosittain jopa 57 miljoonaa kiloa, ja kauppojen osuus elintarvikeketjussa syntyvästä ruokahävikistä on noin 16 %.

Hyödyntämällä ruokaloissa ja kaupoissa syntyvää ruokahävikkiä esimerkiksi ruokakassijakelussa vähävaraisille, saadaan syntyvän hävikin määrää vähennettyä!

Kymmenen vinkkiä ruokahävikin vähentämiseen

  1. Mieti hyvin ennakkoon, mitä vanhentuvia ruoka-aineita sinulla on kotona ja suunnittele ostokset sen mukaan.
  2. Ota valokuva jääkaappisi sisällöstä ennen lähtöäsi ruokaostoksille. Näin näet kaupassa mitä tuotteita jääkaapissasi jo on, ja vältyt turhilta ostoksilta.
  3. Pakkauskoon valinnassa on oleellista se, että kaikki pakkauksessa oleva ruoka tulee käytettyä. Mieti siis, kuinka paljon ruokaa todellisuudessa tarvitset. Pakkausten ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin hukkaan menevän ruoan. Edullinen kilohinta ei merkitse säästöä, jos osa pakkauksesta jää lopulta käyttämättä!
  4. Muista, että parasta ennen -merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi.
  5. Muista aistinvarainen arviointi. Katso ja nuuhki. Jos ruoka ei näytä tai tuoksu pilaantuneelta, eikä viimeinen käyttöpäivä ole mennyt, kokeile maistaa pieni pala. Uskalla luottaa aisteihisi!
  6. Jos ruokaa jäi pieni määrä, hyödynnä se osana seuraavan päivän ateriaa. Jos ruokaa jäi isompi satsi, pakasta se ja käytä myöhemmin.
  7. Kaikkein nopeimmin pilaantuvat tuoretuotteet kannattaa asetella jääkaapissa samalle hyllylle silmiesi korkeudelle, jotta ne eivät unohdu kaapin perukoille.
  8. Ota ruokaa lautasellesi nälän, älä tottumuksen mukaan.
  9. Pidä pää kylmänä kaupassa: Osta vain ne tuotteet, jotka tiedät ehtiväsi käyttää ennen niiden pilaantumista.
  10. Ruokaostoksille ei kannata mennä nälkäisenä, sillä nälkäisenä on helppo sortua tarpeettomiin heräteostoksiin.

Lisää vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Voit osallistua ruokahävikistä käytävään keskusteluun sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #hävikkiviikko ja jakaa tietoa ruokahävikistä myös muille.